Sommarens bokjakt

20120705-231516.jpg

Midsommar firades i år vid Forsvallen i Skepplanda, fyra mil norr om Göteborg med dans kring stång, fika och vänner. Dessutom hade hembyggdsföreningen den goda smaken att anordna en loppis i ett av de gamla husen. Bland porslin, en plog, gamla LP skivor och VHS-filmer stod två överfulla bord med böcker. Damen med midjeväskan upplyste mig att de inbundna kostade 10 kr styck och pocket en femma och det gick att pruta. Utbudet var till min förvåning riktigt modernt med bland annat Morgan Larssons Radhusdisco, Keplers Paganinikontraktet och Patienten av P.D James. Detta var inte den enda P.D James boken på borden utan jag fann fem varav tre jag inte läst. Då jag i perioder är svag för just P.D James, särskilt på sommaren då jag drömmer mig bort till den kalla, råa engelska landsbygden med tillhörande konflikter, familjefejder och mord, köpte jag alla tre. Övriga fyra pocketböcker inhandlades också,Hungerspelen, en gammal Dorothy Sawyers klassiker, en novellsamling av Alice Munroe och en Donna Leon (ej med på bilden, på semester).
Med mina nya vänner i en papperspåse från Willys vandrade jag stolt därifrån och visade mina nya fynd för en måttligt imponerad familj. Hela kalaset gick på 35 kronor och en ide’ dök upp. Eftersom vi ska åka runt till vänner och familj på västkusten under semestern och det ofta finns en loppis och ett och annat antikvariat på orterna, ska jag försöka köpa ihop alla P.D James böcker som jag saknar för max 150 kronor. Det är runt 10 böcker så varje inköp får inte kosta mer än 15 kronor.
Om mitt projekt går vägen tänkte jag fira genom att köpa mig P. D. James senaste bok Döden kommer till Pemberly när den släpps i september. Detta kommer att ske även om jag inte lyckas.
Återkommer med löpande rapporter inom det snaraste!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 155 andra följare

