Nödvärn – Ferdinand von Schirach

Det nystartade förlaget Novellix gav i samband med bokmässan i Göteborg ut fyra noveller från Tyskland och Nödvärn är den första jag läst. Två vandaler med bråk i sinnet ger sig på en ensam man sittandes på en tågperrong. Inom ett par minuter kommer katastrofen vara ett faktum, frågan är för vem.

Författaren Ferdinand von Schirach är försvarsadvokat och skriver om brott, inte helt olikt  Jens Lapidius. Till skillnad från den sistnämnde är stoffet hämtat ur egna upplevelser och fall han på något sätt har ett förhållande till. Novellen ingår i samlingen ”Brott” som precis kommit ut på svenska och om Nödvärn är representativ för verket bådar det gott.

Utan omsvep befinner sig läsaren på perrongen, mitt i handlingens centrum och blir vittne till en synnerligen obehaglig konfrontation. Situationen fungerar sedan som en fond för resten av historien och de resterade sidorna lägger ett slags pussel som påminner om ett kriminal-drama i miniatyr. Utan sentimentalitet och med precision berättar Schirach historien om ett brott och dess efterspel.

Nödvärn gick, som formatet påbjuder, snabbt att läsa. Nästan lite för snabbt. Av gammal vana jämför jag den med traditionella deckare men det är inte rätt. Novellen är en egen enhet och fullt tillräcklig. För den som funderar om noveller i Novellix format fungerar kan jag rekommendera att man börjar med denna. Mina tvivel som jag tidigare uttryck i bloggen känns onödiga. Jag vill läsa mer av Schirach.

Finnes i bokhandeln och på Adlibris eller bokus

Kommentera

