Vad läser du just nu, Andreas Roman?

Under vinjetten ”Vad läser du just nu?” kommer jag en gång i veckan fråga någon känd eller okänd person om vad de för ögonblicket läser. Först ut är författaren till bland annat den mycket lästa och omtyckta boken Mörkrädd – Andreas Roman. Vi träffas på Göteborgs bästa kaffehak och talar litteratur denna regniga morgon i oktober.

Andreas, vad läser du just nu?

Horns av Joe Hill.

Varför just Horns?

– Jag gillar upplägget på boken och har dessutom läst hans förra bok Heart-shaped Box och den lovade gott.

– Vilken är den senaste bok du läst som du inte tyckte om?

– Hm, det är nog The end of mister Y av Scarlett Thomas. Den kom ingen vart. Boken bestod av långa diskussioner och passager på ett gymnasiefilosofiskt sätt och gick i stå. Den kom ingen vart. Kosmos, filosofi i ett  långsamt tempo. Historien var som en bil som ständigt fick motorstopp.

– Finns det någon bok du skäms för att du inte läst? Som du bara borde ha läst men inte kommit till skott med?

– Hade jag inte läst Harry Potter hade jag skämts. Det är svårt att arbeta med ungdomslitteratur på något sätt eller kunna ha en åsikt om ämnet om man inte läst något av Rowling. Jag känner att jag borde ha läst mer Stig Larsson, Camilla Läckberg och John Aijvide Lindqvist. Man kan nog säga att jag skäms för att jag inte läser mer av mina Svenska kollegor. Dock missar jag aldrig något av Johan Teorin.

– Finns det någon bok du verkligen gillat som du inte borde gilla?

– Ja, Come closer av Sara Gran.

En riktig Pulpskräckis som jag rekommenderade till många men som ingen verkade gilla. Trots mina ihärdiga ansträngningar förblev jag ensam🙂

– Tack Andreas för din tid och åsikter!

Fakta om Andreas Roman

Född 1975. Bosatt  i Göteborg efter att bland annat ha bott och arbetat i Stockholm och Uppsala. Är förutom författare även speldesigner och har arbetat på bland annat Digital Illusions och Grin. Andreas dricker gärna te och har varit med i världsmästerskapen i Middle-earth Collectible Card Game i Belgien under sent 1990-tal. Där lärde han sig uppskatta abstrakta spel och brygden Korsendonk.

Bibliografi: 

  • Drakväktare 1998
  • Dräparen 1998
  • Demonen 1999
  • När änglar dör2001
  • Vargen och kättaren 2002
  • Vigilante 2006
  • Mörkrädd 2008
  • Någon i din säng 2009

Besök gärna Andreas egen hemsida och Twitterinlägg på : http://www.andreasroman.com/HosAndreas/start.html

Förlaget Andreas ligger på är Natur & Kultur och hans profil och böcker finner du här: http://www.nok.se/Forfattare/r/Roman-Andreas/

De böcker som nämns i artikeln finner du på Bokus.com och hos Adlibris.se

2 kommentarer till Vad läser du just nu, Andreas Roman?

  1. Romans ”Mörkrädd” har fått flera av mina, inte alltid så lässugna, elever att läsa med entusiasm. Det är coolt. Roligt att läsa vad Roman himself läser!

    Gilla

    • ordforradet skriver:

      Så roligt att höra! Det är verkligen inte lätt att inspirera till läsning i den åldern. Så mycket annat som tävlar om deras uppmärksamhet. Nästa vecka hoppas jag på en författare som skriver böcker för ungdomar. (Hon har nästan sagt ja :))

      Gilla

Kommentera

