Litteraturen i Mediesamhället – recension

Denna recension är tidigare publicerad i tidningen Svenskläraren nr 3/2001.

Litteraturen i mediesamhället – Ann Steiner

Var inhandlade du din senaste bok? Var det i en av de välsorterade internetbokhandlarna, i Pressbyrån i väntan på tåget eller blev det kanske en bestseller från pocketstället i mataffären? Litteraturen finns idag bokstavligt talat överallt där det finns människor. Spridningen är större än någonsin och att tala om litteratur är populärt. Tidningar som Vi Läser och tv-program som Babel läses och ses av många och de litterära priserna får stor mediabevakning.

Ändå talas det ofta om att litteraturen och bokmarknaden befinner sig i en kris. Kritiker menar att trots att det aldrig har sålts så många böcker i Sverige som just nu krymper utbudet. Den smalare och kanske inte så kommersiellt inriktade litteraturen trängs undan och kvävs. Sant är att färre titlar, så kallade bestsellers, står för den största omsättningen men får det enbart negativa konsekvenser för oss som läser?

I Litteraturen i mediesamhället granskar litteraturforskaren Ann Steiner det litterära tillståndet i Sverige just nu. Vi får följa bokens väg, från författarens första utkast till den kartonnagebundna reaupplaga, med relevant bakgrundsinformation och fördjupningar.
Författaren, bokförlagen, bokhandeln och distributionen belyses men intressantast är de två avslutande kapitlen som behandlar läsaren, litteraturen i offentligheten och litteraturens politik. Här sätts fokus på litteraturens nya villkor med bokbloggar, läsplattor, tv-program och ljudböcker. Faktorer som på senare tid påverkat vårt sätt att läsa och konsumera böcker på. Frågor om vem som kan kalla sig författare och upphovsrätt aktualiseras och problemen angrips i verket från flera olika vinklar. Dagens situation placeras i sin rätta kontext genom historiska tillbakablickar. Dessa segment är välintegrerade och ger ökad förståelse för bland annat det ramaskri som följde på 1970- års avreglering av bokmarknaden.

Steiners tillvägagångssätt är grundligt och texten bjuder utmärkt avvägt motstånd. Varje avdelning känns relevant och boken blir, all fakta till trots, aldrig svårläst. Författarens egna kommentarer och reflektioner i ämnet blir en självklar del av läsningen utan att kännas påträngande eller spekulativt. Att exempelvis följa pocketbokens resa från att ha varit en signalbärare för ”dålig” litteratur till att plötsligt fungera som en värdeutjämnare, ett perfekt format, där både fin-, fack- och ful-litteratur samsas är fascinerande.

Att svara på den inledningsvis ställda frågan om bästsäljarnas dominans enbart är negativ är inte enkelt. Svaret varierar beroende på den egna inställningen till litteratur och läsning. Men Litteraturen i mediesamhället tillhandahåller tillräckligt med information, fakta och analys för att avsevärt underlätta sökandet

Litteraturen i mediesamhället är utgiven på Studentlitteratur AB och riktar sig kanske först och främst till studenter på högskola och universitet. Med största säkerhet återfinns den inte på hyllorna i de mera traditionella bokhandlarna och det är synd. Detta är en bok många skulle uppskatta och är en spännande spegling av vår tids sätt att se och behandla litteratur på.

Boken finns att köpa här och här.