Kärlek ända in i döden av Unni Drougge – Recension

Kärlek ända in i döden – Unni Drougge

Jag har aldrig tidigare läst något av Unni Drougge. Den vaga uppfattning  jag har om henne som författare och person har planterats i mitt huvud av löpsedlar och skriverier, om bråk och citat. Inget om hennes litterära kvalitéer eller förtjänster. Mediebilder har en tendens att ställa till det och skapa förväntningar grundade på just ingenting. Detta faktum tror jag, efter att ha läst Kärlek ända in i döden, är något Drougge är väl medveten om.

Kärlek ända in i döden är ett relationsdrama i retrospektiv. I återblickar nystas historien om ett sargat och ibland våldsamt förhållande upp i ett försök till förståelse och kanske, kanske en försoning. Två människor som älskar men som inte är kapabla att hantera de känslor och det ansvar som följer. Den ena är uppoffrande, den andra oerhört krävande och narcissistisk, ett förhållande dömt att misslyckas.

Novellens styrka ligger i sin kontext och associationskraft. På ett nästan omedvetet plan blir de förväntningar jag hade, baserade på vad jag trodde mig veta om författaren, en viktig ingrediens i byggandet av historien. Ofrivilligt färgas min läsning och blandas med berättelsen på ett mycket skickligt sätt.

Drougge utnyttjar novellens format på ett strålande sätt och visar prov på ett gediget konsthantverk. Litteraturen möter livet och tvärt om. Detta gör Kärlek in i döden till något av det bästa jag läst i år.

Novellen ingår i förlaget Novellix ambitiösa satsning att ge ut 12 kvalitetsnoveller årligen. Drougges bidrag är nummer två och när detta skrivs har just novell nummer 12 släppts.

Förlaget Novellix finner ni här

Boken finns både på Bokus och på Adlibris.

En kommentar till Kärlek ända in i döden av Unni Drougge – Recension

  1. Bokdetektiven skriver:

    Läser min andra Drouggebok på nu kort tid, ”Förkunnaren” och bok nr 2 i Berit-Hård-serien. Drougge kan verkligen skriva och galet vad rolig/satirisk hon är! Således även blivit nyfiken på hennes andra böcker. (Smart drag, det där, att kasta in ett mord i bok nr 1 i serien – då vaknar Bokdetektiven till liv😉 )

    Gilla

Kommentera

