Vad läser du just nu, Mats Ahlstedt?

Mats Ahlstedt. Fotograf: Per-Anders Hurtigh

Mats Ahlsted är en engagerad författare. I hans kriminalromaner är motivet och drivkraften bakom brottet det primära och ett tema återkommer alltid, unga kvinnors utsatthet.
Med böcker som Violinisten, Den röda damcykeln och nu senast Dömd för livet har Mats låtit Sören Högström och Fatima Wallinder vid länskriminalen i Göteborg lösa brott utmed den svenska västkusten. I april är det dags igen då Dockmakarens dotter släpps på Kabusa Böcker.
Men vad väljer då en deckarförfattare själv när det är dags att sätta sig i läsfåtöljen? Vilken är årets bästa bok och föredrar han kaffe eller the?

– Vad läser du just nu Mats Ahlstedt?

– Sista Andetaget av Denise Mina, en bok som kom ut på svenska 2007. I år fick hon Deckarjuryns pris för bästa översatta kriminalroman, Getingsommar. Denise Minas romaner är socialt och politiskt laddade på ett sätt som svenska motsvarigheter sällan når upp till. Dessutom är hon (i likhet med mig själv) mer intresserad av ”Why do it” och mindre ”Who did it”, fokus ligger på de psykologiska, sociala och politiska drivkrafterna bakom brotten.

Jag tillhör dem som alltid har flera böcker på gång. Nu är det två fackböcker: Percy Barneviks  Jag vill förändra världen och Mikael Holmströms Den dolda alliansen. Den sistnämnda läser jag dels av politiskt intresse, dels som research för min egen kommande roman Dockmakarens dotter. När vi ändå är inne på avdelningen research så ligger även Caroline Engvalls Skamfläck och 14 år till salu på skrivbordet. Unga kvinnors utsatthet är ett bärande tema i mitt författarskap.

– Vilken är den bästa bok du läst under året?

– Kerstin Ekmans Grand final i skojarbranschen. Det är en fullständigt lysande uppgörelse med den litterära världen i autofiktionens form. Jag tycker att det är rätt märkligt att den inte ens blev nominerad till Augustpriset.

– Finns det någon författare eller bok som haft särskild betydelse för dig under din uppväxt?

– Astrid Lindgren tillhörde favoriterna, men jag slukade i stort sett allt. Enid Blytons Femböcker, Illustrerade Klassiker, Mark Twain, Charles Dickens, Harriet Beecher Stove (Onkel Toms stuga) är tidiga minnen av läsefrukter som i någon mening haft betydelse.

Kommer i April 2012– Har du någon favorit bland dina egna böcker? Som du är särskilt nöjd med eller extra stolt över?

– Min kommande roman Dockmakarens dotter. Den bottnar i ett av västvärldens (USA:s) värsta övergrepp i modern tid, Vietnamkriget, det dolda ränkspelet mellan Sverige och USA samt förstås – mäns våld mot kvinnor. Den handlar om moral och om skuld. Kan det någonsin vara rätt att ta en människas liv? Fängelseprästen Johannes Brobeck, en ny huvudkaraktär i mina böcker, spelar en avgörande roll.

– Läser man som deckarförfattare själv mycket kriminallitteratur? Eller blir det kanske en motreaktion och man kanske undviker genren helt?

– Jag läser kriminalromaner, men i huvudsak vanlig skönlitteratur. Ibland kan jag dock tycka att en riktigt bra kriminalroman speglar samhället på ett intressantare sätt.

– Och till sist tre antingen / eller:

–  Kaffe eller The? : Kaffe – ett omistligt smörjmedel för hjärncellerna.

Läsa hemma i fåtöljen eller ute på kafe? : – Läsning hemma i fåtöljen, fast ännu hellre i sängen.

Svenska eller amerikanska tv-deckare? -Ledsen, men det blir varken svenska eller amerikanska tv-deckare. Föredrar faktiskt böcker.

Tack Mats Ahlstedt för lästipsen och God Jul!

Mats böcker finns att köpa på:

Bokus Adlibris Bokia

Mats Ahlstedts egen hemsida

Förlaget Kabusa Böckers hemsida

2 kommentarer till Vad läser du just nu, Mats Ahlstedt?

  1. Elisabeth skriver:

    Intressant att ta del av inlägget. I övrigt en fin sajt som jag kan tänka mig att återkomma till.

    Gilla

Kommentera

