Det nya Babel, sommarens böcker och steampunk

Det var ett tag sedan sist, men nu är det äntligen dags för ett inlägg här på bloggen. Arbete, deadlines och livet i stort tar ibland på krafterna så man inte kan göra saker som man verkligen vill. Som att läsa och att blogga.
Tänkte våga mig på några korta tankar om böcker och livet i stort och börjar med något som många har åsikter om, nämligen det nya Babel. Jag gillar det. Jag gillar det nästan mer än tidigare då tempot känns lugnare på något sätt. Eftertänksamt, reflekterande och Jessica Gedin ger sina gäster lagom mycket utrymme att grotta ner sig i sina alster och sväva iväg i utläggningar om det mesta. Jag tyckte mycket om Daniel Sjölin också men Gedin är en mycket värdig tronföljare.

Något annat som gjorde mig glad var då en annan bokbloggare hörde av sig och undrade var jag tagit vägen. Det värmde och fick mig att bara vilja blogga direkt! Tack.

Det privata läsandet har det varit lite si och så med. Försöker ta mig igenom första delen i A game of thrones serien men hänfaller åt att titta på tv-serien istället och efteråt önska att jag hade upplevt och njutit av boken först. Har läst och recenserat en del läroböcker och hoppade till av glädje då katalogen med sommarens böcker damp ner härom veckan. Några godbitar fanns med såsom Hippie blues av Lars Ardelius och den i Amerika mycket omtalade Huliganerna kommer på besök av Jennifer Egan.
Den bok jag mest ser fram emot att läsa i vår landade på mitt skrivbord i förrgår. Själlös av Gail Carriger är något så exotiskt som en steampunk-roman med både vampyrer och varulvar. Lysande mottagande utomlands tillsammans med det faktum att boken utspelar sig det Viktorianska London i slutet av 1800-talet gör mig mycket lässugen. Recensionsdatum är den 20:e april så håll ögonen öppna🙂
Jag återkommer inom en snar framtid på en blogg som börjar på O.

20120401-202302.jpg

6 kommentarer till Det nya Babel, sommarens böcker och steampunk

  1. Josefin (Fabulerat) skriver:

    Välkommen tillbaka!

    Gilla

  2. Jessica skriver:

    Hej! Såg just att du verkar blogga på annat ställe men ta gärna med dig utmaningen dit! Jag har utmanat dig, kolla här http://denvarbra.wordpress.com/2012/04/27/elvan-fragor-serverade/ mvh denvarbra

    Gilla

  3. Fru E skriver:

    Jag håller med dig, jag tycker Gedin axlar efterträdarrollen riktigt bra!

    Gilla

Kommentera

