Elva frågor om mitt läsande

Fick för ett tag sedan en utmaning av på Den var bra att svara på 11 frågor om mig och mitt läsande. Som nybliven tvåbarnsfar tog det mig tre veckor att komma till skott men här är i alla fall mina svar. Tanken är att när man svarat ska göra 11 egna frågor och skicka vidare till 11andra bloggare men detta ber jag att få återkomma med längre fram.

Så, 11 frågor om mig och mitt läsande:

1. Bokus eller AdLibris?
Varken eller faktiskt. Tycker bäst om Bokia.se eller ännu hellre den fysiska bokhandeln.

2. E-bok eller ljudbok?
Just nu är det ljudbok, men det svänger ofta. Att ta fram läsplattan i mörkret när man lagt sig är svårslaget men då vi har en tre-veckors bebis i sovrummet blir det inte mycket av det för ögonblicket🙂

3. Bästa tidning eller tidskrift om litteratur?
För fördjupad läsning tycker jag om TFL (Tidskrift för litteraturvetenskap) men måste ändå säga att Vi Läser är min favorit. Bra blandning av nyheter, reportage och fördjupningar.

4. Hur många lån har du på ditt lånekort just nu?
16. Inga böcker är till mig utan till min fyraåring🙂

5. Vilka tre författare skulle du vilja ha med i en läsecirkel, ni blir bara fyra?
Raymond Carver, Dan Rhodes och Annie E. Proulx. Frågan är bara om de skulle stå med alla mina frågor om deras verk.

6. Vilken bok har du haft för stora förväntningar på?
På det senaste är det Lars Keplers Hypnotisören. Hade läst och hört så mycket om den att den omöjligt kunde leva upp till mina uppskruvade förväntningar. Visst var den något extra inom sin genre men kändes lite som den var skriven med en framtida filmatisering i tankarna.
7. Ditt favoritbibliotek?
Göteborgs Stadsbibliotek. Det är för ögonblicket stängt för ombyggnad men har ersatts med fyra mysiga filialer utspridda runt om i stan.

8. Köpa eller låna böcker?
Köper gärna men tycker att biblioteken är något av det bästa som finns. Klarar dock inte av att lämna tillbaka böckerna i tid så det brukar bli en stress snarare än en njutning.

9. En bra presentbok till ett brudpar?
Någon av Leila Lindholms kokböcker. God mat förhöjer vardagen.

10. Vilken författare skulle du vilja intervjua på Bokmässan i höst?
Har inte så bra koll på vilka som kommer tyvärr så jag får väl säga Björn Ranelid då han alltid, alltid, alltid är på bokmässan🙂

11. Vad skulle din självbiografi heta?
Mannen tyckte om böcker.

2 kommentarer till Elva frågor om mitt läsande

  1. Jessica skriver:

    Tack för svaren! Och stort grattis till barnet!! /Jessica, denvarbra

    Gilla

Kommentera

