Vad läser du just nu Peter Englund, Svenska Akademiens ständige sekreterare?

Peter Englund läser mycket. Det ingår liksom i hans yrkesroll och i nationens intresse. Men vilken bok tar han fram på tåget hem till  Uppsala efter en lång dag på jobbet eller i sängen innan ljuset släcks? Kort sagt, vad fångar världens kändaste akademieledarmots intresse när han själv får välja.

Foto: Roland Sterner

– Vad läser du just nu Peter Englund?
– Jag läser alltid ett antal böcker parallellt. Just nu, förutom den läsning som aldrig vågar säga sitt namn – av lätt förstådda sekretess-skäl – håller jag på med Sei Shonagons kuddbok, Ingrid Carlbergs nya bok om Raoul Wallenberg, den senaste volymen i Per Wästbergs självbiografi, Sean McMeekins bok om järnvägen Berlin-Bagdad samt Julio Cortázars ”Hoppa hage”.

– Finns det någon bok du önskar du hade kvar att läsa, som du skulle vilja uppleva för första gången igen?
– En jag kan nämna är Claude Manzerons stora verk om förspelet till Franska revolutionen. Men det verket är å andra sidan så enormt att man kan återvända till det och börja läsa nästan var som helst, och ändå bli förtjust och förvånad.

– Läser du klart alla böcker du börjar på eller tillåter du dig att sluta mitt i?
– 
Verkligen inte. Är en bok nog usel överger jag den utan några som helst samvetskval.

 – Finns det någon speciell bok alternativt författare som betytt extra mycket för dig under din uppväxt?
– Det finns många. ”Nalle Puh” fick jag läst för mig som litet barn, läste själv i den när jag lärt mig hur, samt återvände till den i tidiga tonår. Och varje gång blev jag påverkad, om än på högst skiftande vis.

– Den svenska novellen tog under 2011 ett efterlängtat kliv framåt och fick mycket medialt utrymme. Vilken var den senaste novell eller novellsamling du läste och har du någon favorit i genren?
– 
Tjechov håller jag givetvis högt. Samt självfallet Borges, vars idérikedom och originalitet har få motsvarigheter. (Nu levande författare vill jag avstå från att nämna då det alltid föder onödiga spekulationer.)

– Hur många böcker läser du ungefär på ett år? Och hur många av dem läser du privat?
–  
Svårt att säga. En bit över hundra skulle jag tro. Maximalt en femtedel är bara nöjesläsning, om ens det – den kvoten föll drastiskt när jag blev ledamot i Svenska Akademien. Sedan tillkommer påbörjade och utan pardon övergivna. Plus sådant som jag hämtar in i samband med att jag skriver extramaterial till nya utländska versioner av min sista bok, ”Stridens skönhet och sorg”.

– Tack Peter Englund!

Peter Englunds böcker finner du på bland annat: Bokia.se, Bokus.com och Adlibris.com eller i din lokala välsorterade bokhandel.

Han finns utgiven på bland annat Albert Bonniers Förlag och har en egen blogg: Att vara ständig

En kommentar till Vad läser du just nu Peter Englund, Svenska Akademiens ständige sekreterare?

  1. […] författare. Bland de tidigare tillfrågade finns bland annat akademiens ständige sekreterare Peter Englund och Augustprisvinnarna Tomas Bannerhed och Jessica […]

    Gilla

Kommentera

