Världens bästa inledning på en bok

De första raderna i en bok. Det är där det händer, det är där tonen sätts och läsarens intresse ska väckas. Om man inte fångar läsaren omgående är det kört. Har man inte fattat tycke efter första sidan är det inte troligt att man läser färdigt boken.

Det sista vet jag inte hur sant det är men visst är inledningar intressanta. Jag har många gånger blivit ståendes i bokaffärer läsandes olika böckers första sidor vilka ofta säger mer än baksidestexten. Jag hade en professor i litteraturvetenskap som en gång påstod att världens bästa inledning var öppningsraden I nationens intresse av Jan Guillou: ” Maria Szepelinka-Adamsson hade 90 sekunder kvar i livet”. Andra som ofta nämns när ämnet diskuteras är ”Han kom som ett yrväder…” ur Hemsöborna och ”Äntligen stod prästen i predikstolen.” ur Gösta Berlings saga.

Att välja en favorit är svårt men en jag ofta återkommer till är Richard Yates Easter Parade:
”Ingen av systrarna Grimes skulle få ett lyckligt liv, och i efterhand föreföll det alltid som problemen började med föräldrarnas skilsmässa.”

En annan stark kandidat är Douglas Couplands JPOD: ”Gud, jag känner mig som en flykting från en Douglas Coupland-roman. Åh, den idioten. Vem tror han att han är”.

Nu undrar jag vilken som är din favorit? Vilka rader fångade eller fascinerade dig då du såg dem? Skriv gärna en kommentar och se vad andra tycker!

24 kommentarer till Världens bästa inledning på en bok

  1. Ah, det finns många underbara inledningsmeningar! Ovan nämnda Gösta Berlings saga är ju helt fantastisk, men annars tycker jag att det finns stor poesi i exempelvis:
    ”Kalla mig Ismael.” (Moby Dick)
    ”Förmodligen är det ett stilla vårregn som hörs rassla över Stockholm denna stund, Barnets år, valåret 1979.” (Gentlemen)
    ”I ett hål i marken bodde en hobbit.” (Hobbiten)
    ”En obestämt eftermiddag i slutet av augusti gick enpappa omkring i sin trädgård och kände sig onödig.” (Pappan och havet)

    Jag hade också tänkt nominera meningen ”Föreställ er en Don Quijote vid arton års ålder” (De tre musketörerna), men jag dubbelkollade och insåg att det faktiskt inte är den första meningen. Men det är den första som verkligen fastnar, och kan kanske få vara med ändå.🙂

    Liked by 1 person

    • ordforradet skriver:

      Ååå! Alla platsar mer än väl! Kalla mig Ismael är helt enkelt enastående och tar mig tillbaka till högstadiet då jag läste den. Känner att jag omgående måste läsa om den. Tack🙂

      Gilla

  2. Annelie skriver:

    Philippe Grimberts ”Hemligheten” börjar så här: ”Trots att jag är enda barnet hade jag länge en bror. Semesterbekantskaper och tillfälliga vänner kunde inte annat än tro mig på mitt ord då jag drog denna lögnhistoria för dem. Jag hade en bror. Vackrare och starkare. En storebror, osynlig och underbar.”
    Denna inledning sammanfattar och sätter igång hela romanens gåta, stämning och tragedi. Väldigt bra tycker jag!
    Den här är också bra: ”Ree Dolly stod på sin kalla yttertrappa i gryningstimman och kände lukten av annalkande snö och såg kött” Daniel Woodrell ”En helvetes vinter
    Sen finns ju kanske lite uttjatade och otidsenliga men suveränt skrivna: ”It is a truth universally acknowledged, that a single man in possesion of a good fortune, must be in want of a wife.”

    Gilla

    • ordforradet skriver:

      Men så fantastiska allihop! Hemlighetens inledning bet sig fast särskilt. Hur man kan ana att något inte är som det ska och att något skaver inuti pojken. Jag måste läsa den. Snart!
      Vet du föresten vem som skrivit det sista citatet? Det känns som Austen men är inte säker?

      Gilla

  3. Annelie skriver:

    Austen: ”Pride and Prejudice”!

    Gilla

    • ordforradet skriver:

      🙂 Skulle just till att gissa på Emma

      Gilla

      • Liw skriver:

        Austens Persuasion börjar: ”Sir Walter Elliot, of Kellynch Hall, in Somersetshire, was a man who, for his own amusement, never took up any book but the Baronetage; there he found occupation for an idle hour, and consolation in a distressed one; there his faculties were roused into admiration and respect, by contemplating the limited remmant of the earliest patents; there any unwelcome sensations, arising from domestic affairs, changed naturally into pity and contempt as he turned over the almost endless creations of the last century; and there, if every other leaf were powerless, he could read his own history with an interest that never failed.”
        Visserligen väldigt lång, men den säger liksom allt. Kan verkligen se den engelska gentlemannen med sin tummade adelskalender…

        Gilla

  4. Ewa Klingberg skriver:

    Det finns många bra uppstarter. Här är mitt bidrag.
    ”Den gamla damen tog tag i rollatorn, hängde käppen bredvid korgen och försökte se bestämd ut. Att vara tant, 79 år och på väg att göra sitt första bankrån krävde auktoritet.”
    Ur Kaffe med Rån av Catharina Ingelman-Sundberg.

    Gilla

  5. Boktjuven skriver:

    Här kommer några inledningar från mig – dock lite mer slumpmässigt utvalda:
    http://www.boktjuven.com/2013/01/hur-ska-boken-borja.html

    Gilla

  6. Carina Persson skriver:

    ”Alla trodde att han var död. När min bok om hans filmer kom ut 1988 hade ingen hört av Hector Mann på nästan sextio år.” ur Illusionernas bok av Paul Auster

    Vansinnigt bra inledning, nyfikenheten väcks ur sin djupsömn direkt, vem är Hector Mann och ven är berättarjaget?

    Gilla

    • ordforradet skriver:

      Ja! Den är suverän! Kom ihåg att jag inte kunde värja mig från den inledningen utan läste hela boken. Auster har verkligen förmåga att binda fast läsaren från första stund. Tror att hans ”Man in the dark” är speciellt bra också men tyvärr ligger boken nerpackad på vinden då bokhyllan hotade med att rasa om jag la en bok till i den så jag kan inte dubbelkolla det.

      Gilla

  7. Stefan Estby skriver:

    Någon måste ha förtalat Josef K., ty utan att ha gjort något ont häktades han en morgon.
    (ur Processen av Franz Kafka,

    Gilla

  8. Lilian Perme skriver:

    Josef K. står sig bra! (Liksom prästen i predikstolen – hur olika de än är).
    Av Kafka väljer jag ändå inledningsmeningen till Förvandlingen:

    ”När Gregor Samsa vaknade en morgon ur sina oroliga drömmar, fann han sig liggande i sängen förvandlad till en jättelik insekt”.

    Bättre kan de inte sägas: Den som inte blir sedd krymper och drar sig inom sitt skal.

    Gilla

    • ordforradet skriver:

      Tack för ditt inlägg!
      Den är min Kafka-favorit med, kanske den bästa inledningen någonsin. Har under veckan fått så många bra exempel att jag tror det får bli ett inlägg med allihopa nästa vecka🙂

      Gilla

  9. lasaochlyssna skriver:

    Ur A Judgement In Stone av Ruth Rendell, som utkom 1977 och som inleds med den fantastiska meningen ”Eunice Parchman killed the Coverdale family because she could not read or write”!

    Gilla

  10. lasaochlyssna skriver:

    BTW – håller helt klart med om att Processen öppnar starkt!

    Gilla

  11. […] av de mest besökta och uppskattade inläggen här på bloggen är det om Världens bästa inledning på en bok. Sedan den skrevs har jag hittat flera andra inledningar som jag gärna vill dela med mig av. För […]

    Gilla

Kommentera

