Det är ok att inte läsa färdigt en bok

Goodreads.com

Ibland får jag dåligt samvete när jag av någon anledning inte orkar läsa klart en bok. Särskilt om boken i fråga är en klassiker eller en som ”alla-säger-är-den-bästa-de-läst”. Länge såg jag det som ett misslyckande, att jag inte hade vad som krävdes för att uppskatta dess litterära kvalitéer. Men när jag för ett tag sedan fick ställa några frågor till Svenska Akademiens ständige sekreterare Peter Englund berättade han att ”Är en bok nog usel överger jag den utan några som helst samvetskval.”. Gott så. Kan Peter så kan jag.

Och nu vet jag att vi inte är ensamma. Goodreads.com har skrivit en artikel om att överge en bok innan den är färdigläst. Mest spännande var vilka fem böcker som toppar den ökända ”Inte läsa färdigt”-listan. Själv trodde jag att James Joyces Ulysses skulle toppa men den kom först på tredje plats.

Detta och mycket mera på ämnet hittar ni här:http://www.goodreads.com/blog/show/424-what-makes-you-put-down-a-book

Väl mött, nu ska jag gå och inte läsa färdigt Bolanos 2666 igen.

Ps. Skriv gärna en kommentar om vilka eller vilken bok du senast inte läste färdigt. DS

Kommentera

