En vinst för alla! – Nobelpriset till Alice Munroe

I söndags skrev jag inlägget Nobelprisets enda kandidat om att akademien bara hade ett enda val i år – Alice Munroe. Därför känns det extra roligt att de hade den goda smaken att göra mig till viljes.😉

Valet av Alice Munroe känns som en seger. För novellkonsten och framför allt – för oss läsare! Munroes noveller står i en klass för sig och lämnar spår i läsaren i form av starka känslor, känslor som ibland är svårdefinierade. Ofta kommer jag på mig själv att i mina tankar återkomma till dem gång på gång, till de till slut blir vaga minnen som ibland kan misstas för mina egna.

Svenska akademiens motivering var, liksom novellen, kort: ”Den samtida novellkonstens mästare”.

Ett stort grattis och HURRA från Ordförrådet! Länge leve novellen! Länge leve Alice Munroe!

Läs hela mitt förra inlägg här: https://ordforradet.wordpress.com/2013/10/06/nobelprisets-enda-kandidat/

 

En kommentar till En vinst för alla! – Nobelpriset till Alice Munroe

  1. Josefin skriver:

    Jamen, det här var ju så roligt! Känner genuin glädje över ett Nobelpris för första gången (Tranströmer och jag drar inte helt jämt). Jag firar med pizza ikväll, finkultur möter ful, liksom. Hurra!

    Gilla

Kommentera

