Vad läser du just nu, Susanne Boll?

Susanne__Boll

Foto: Lars Trangius

Vad läser en författare?  Vad låg på Hemingways nattduksbord när han skrev Den gamle och havet eller vad hade Selma Lagerlöf i innerfickan under sina långa tågresor? Detta är något jag länge fascinerats av och för en tid sedan beslöt jag mig att själv ställa frågan till olika författare. Bland de tidigare tillfrågade finns bland annat akademiens ständige sekreterare Peter Englund och Augustprisvinnarna Tomas Bannerhed och Jessica Schiefauer.

Nu sparkar jag igång en ny omgång och först ut är författarinnan till det psykologiska dramat Det enda rätta, Susanne Boll. Förutom att vara författare är hon psykolog och journalist och hon arbetar för ögonblicket för fullt på sitt tredje romanmanus.

– Vad läser du just nu, Susanne Boll?

Davidsstjärnor av Kristina Ohlsson.

– Vilken är den bästa bok du läst i år?

– Åh vad svårt.  Jag har läst så himla lite i år, mindre än jag önskar på grund av att jag sjungit i två band och arbetat intensivt, så det har mest blivit författarkollegors böcker. Men jag älskade min vän Simona Ahrnstedts De skandalösa!

– Finns det någon bok du önskar du hade kvar att läsa, som du skulle vilja uppleva för första gången igen?

– Dennis Lehanes Patient 67. Eller Stieg Larssons Millennium-trilogi!

– Vilken bok skulle du vilja se som film?

– Får jag svara ”mina egna”?

Det enda rätta

Det enda rätta


Tre snabba:

– Bok eller läsplatta?
– Bok.

– Downton Abbey eller Bron?
– Bron.

– Havet eller insjö?
– Svårt. Men havet!

– Tack Susanne Boll!

Susannes senaste, Det ända rätta ligger på Damm förlag och hennes egen blogg finner du på http://www.susanneboll.se/om-susanne-boll/

       

Kommentera

