Världens bästa inledning på en bok del två – Nutid

Ett av de mest besökta och uppskattade inläggen här på bloggen är det om Världens bästa inledning på en bok. Sedan den skrevs har jag hittat flera andra inledningar som jag gärna vill dela med mig av. För att detta inlägg inte bara ska bli en kopia av det förra har jag smalnat av frågan lite och presenterar stolt: Jakten på Världens bästa inledning på en bok: Nutid!

Nutid är i det här fallet ett mycket stort begrepp. Det kan vara från en bok skriven i år men också en från sjuttio eller åttio-talet. Anledningen till denna avsmalning är att så många klassiker har så briljanta inledningar att de helt enkelt blir i majoritet. Men jag är helt säker på att det finns många underbara inledningar som är värda att lyfta fram skrivna av nutida förattare.

Så all heder åt klassikerna, nu börjar sökandet efter nutidens vackraste, starkaste och roligaste inledningar.

Jag startar med några som jag nyligen hittat och sedan är det bara att fylla på i kommentatorsfältet med era egna.

”I förrgår bestämde jag mig för att överleva min hund. Det är jag skyldig honom.” – Håkan Nesser, Levande och döda i Winsford

”Först tänker jag berätta om rånet som våra föräldrar begick. Sedan om morden, som inträffade senare.” – Richard Fords Kanada

”When I think of my wife, I always think of her head.” – Gillian Flynns Gone Girl

Så vad har du hittat för nutida favorit? Skriv mer än gärna i kommentaren eller maila mig på litteraturforevigt (snabela) gmail.com så lägger jag till dem i inlägget!

2 kommentarer till Världens bästa inledning på en bok del två – Nutid

  1. skymningssang skriver:

    Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men jag gillar första meningen i China Miévilles Embassatown:
    ”The children of the embassy all saw the boat land.”

    Gilla

Kommentera

