Iskall feelgood från Kanada

Fiskar ändrar riktning i kallt vatten av Pierre Szalowski

fiskar_andrar_riktning_i_kallt_vatten-193x300Förväntningar är kluriga. Ibland infrias de och ibland blir det något annat, något oväntat. Så var det med Fiskar ändrar riktning i kallt vatten. Då boken släpptes för lite drygt ett år sedan läste jag dess baksida och hade min uppfattning klar. Ett relationsdrama som utspelar sig i januari 1998 under den värsta isstormen som Quebec någonsin upplevt. En pojke får redan på att hans föräldrar ska skiljas och ber himlen om hjälp. Alltså, som Ang Lees film The Icestorm fast mera intensiv, tungsint och med massor av is.
Nu har jag läst boken. Det enda kalla i den är just vädret och de konflikter och tungsinne som finns är bara till för att värmas upp och användas som orsak till förståelse och vänskap. Fiskar ändrar riktning i kallt vatten är en feelgood-roman av bästa sort och jag läste den i tron att den var något annat. Blev jag besviken? Nej, snarare upplyft. Jag tillhör inte den kategori läsare som självmant skulle välja en feelgood roman framför någon annan typ av litteratur men kanske blir det ändring på det. Inte för att jag specifikt kommer leta efter dem men jag kommer i alla fall inte konsekvent och omedvetet sortera bort dem när jag väljer.
Bokens karaktärer är alla ganska vanliga och väldigt mänskliga med fel och brister. De bor på samma gata och när strömavbrott och kyla tränger sig på tvingas de ta hjälp av varandra och öppna sig och sina hem för nya möten och möjligheter. Äktenskap, hemligheter och rädslor avhandlas med ett i stunden tillfredställande djup men lämnar inga djupa bestående intryck då läsningen avslutats och isen töat bort. Men den behagliga värme som uppstod människorna emellan och hoppet det medför stannar kvar med en förhoppning om bättre och varmare tider.

Förlaget Sekwas hemsida finner ni här

 

 

 

2 kommentarer till Iskall feelgood från Kanada

  1. Låter som en fin bok.

    Gilla

Kommentera

