Vad läser du just nu Michel Madsen, en av världens mest produktiva skådespelare och dessutom poet

Michael Madsen

Han är mest känd som Mr Blonde. Eller som Susan Sarandons sympatiske sambo Jimmy i Thelma och Louise. Det är dessutom mycket troligt att du sett honom i någon av de andra 170+ filmer han medverkat i. Han är stor, bullrig och att intervjua honom är något av en utmaning.
Men det är inte för hans filmer eller personlighet vi träffats utan för hans poesi och för att prata amerikanska litterära klassiker och ställa frågan:

-Vad läser du just nu: Michael Madsen?
The Star Thrower av Loren Eiseley. Det är en samling med essäer av Eiseley och titeln är hämtat från det mest kända dikten i verket. Jag har precis avslutat Catcher in the rye av J D Salinger som jag  nyligen fick av min son.

The Star Thrower

– Jag har läst att några av de författare som betytt mycket för ditt skrivande är bland annat Charles Bukowski och Jack Kerouac. På vilket sätt har de påverkat dig?

– När jag var liten läste och gillade jag av någon anledning For who the Bell tows av Hemmingway. Det var något med hans meningsuppbyggnad och frasering som var så enormt beskrivande och precist. I slutet av sitt liv blev hans verk mera som en imitation av sig själv, vilket är förståeligt, så jag föredrar de tidigare verken.
Bukowski har lärt mig att det inte finns något som är för trivialt att skriva om. Innan ansåg jag att mina texter var för enkla, för ”basic” och att ingen skulle uppskatta dem. Men efter att ha läst honom förstod jag att man kan skriva om precis vad fan som helst. Som den här stinkande kaffekoppen (håller upp sin pappersmugg med kallt termoskaffe från cafeterian) eller den här jävla pennan. Det var en verkligen en gåva.

– Dennis Hopper sa en gång att jag skrev bättre än Kerouac. Jag menar, en sån komplimang! Fast jag vet inte hur mycket han hade druckit innan han sa det så… Nej vänta! Han var nykter, jag tar tillbaka det! Hahahaha. Så jag började fundera men man kan inte tänka så. Kanske är jag bättre är Kerouac? Men nej, man kan inte gå omkring och tro det, då kan man inte skriva en rad mer.

hundar– Är du nöjd med de diktsamlingar du gett ut hittills?

– Mycket av min poesi har tillkommit under perioder då jag varit under isen eller mått dåligt på grund av min barndom eller Hollywood och texterna har haft en svärta och en mörk underton. Så jag försökte blanda en svart humor för att få det att fungera. Som i filmen Reservoar Dogs. Den är i grund och botten mörk humor och det fungerade länge för mig även i poesin.

– Men efter några år var det som att jag inte hade något mer att säga. Idéerna kom inte lika självklart längre, som den gången då jag skrev en dikt på mitt ben! Jag satt i baksätet på en taxi och fick ett uppslag som jag bara var tvungen att skriva ner men jag hade bara en penna men inget papper. Det fanns inget papper i taxin och dikten fick inte plats i handflatan så jag drog ner byxorna och skrev den på benet. Jag ville inte glömma av den så jag hade inget val.

Men efter det att min senaste bok släpptes har jag inte skrivit ett ord. Expecting Rain, som den heter, är en dikt och fotobok och på omslaget är en bild jag tagit på en hemlös man sovandes på en parkbänk. Men förlaget förminskade bilden och satte en ram runt och något hände när jag såg den färdiga boken. Det låste sig och jag har inte kunnat skriva sedan dess. Jag vet inte varför.

Expecting Rain

– Har du läst någon svensk författare?
– Nej och det närmaste Sverige jag kommit är Norge där Burning in Paradise, min debut, har översatts och getts ut.

– Tack Michael Madsen för att vi fick fråga dig om vad du läser just nu.

– Tack själv! Nöjet var på min sida.

 

 

 

Böcker av Michael Madsen:

Burning in Paradise – 1998
The Complete Poetic Works of Michael Madsen, Vol. I 1995-2005 – 2005
Signes of Life – 2006
American Badass – 2009
Expecting Rain – 2013

Michael Madsen har tilldelats ett flertal priser för sin poesi, bland annat The Independent Firecracker Award för Burning in Paradise och ett så kallat Lifetime Achievement Award för sin poesi av Red Hen Press.

Hans amerikanska förläggare är 13 Hands Publication

Du finner hans böcker på Amazon.com

Kommentera

