Tankar om morgondagens Augustpris-nomineringar

Imorgon måndag kommer det avslöjas vilka som blivit nominerade till 2014 – års Augustpris. Jag brukar följa Augustpriset med spänning och i år har jag blivit tillfrågad att rapportera lite extra kring de utvalda böckerna – något jag gärna gör. Att gissa vilka som blivit nominerade är klurigt men här kommer ett försök:

I kategorin årets svenska skönlitterära bok tror jag att Maj-Gull Axelssons Jag heter inte Miriam och Steve Sem-Sandströms De utvalda finns med. Även Klas Östergrens Twist ligger nog bra till. I fackbokskategorin finns det så många titlar i så många genrer att det känns näst intill omöjligt att pricka rätt så om de ovanstående titlarna är gissningar är dessa att betrakta som vilda spekulationer. Så, Ester Roxbergs Min pappa Ann-Christine och Sekreterarklubben : C-byråns kvinnliga agenter under andra världskriget : en dokumentär spionberättelse av Jan Bergman blir mina val. Ja, vänta nu, Grejen med verb naturligtvis av Sara Lövestam. Har bara kikat i den som hastigast men tror den har stora chanser.

I årets svenska barn och ungdomsbok hoppas jag på den underbara bobo i apskolan, en bildningsroman av Malte Persson eller Djuren i skogen av Sarah Sheppard. Båda är så roliga, så välskrivna och så fina att de båda borde få priset.

Vilka det blir vet vi imorgon runt klockan ett och om man vill se den direktsända press-konferensen (börjar 12:15) så kommer jag att lägga upp en länk här på sidan och om tekniken vill sig väl kan man se den direkt här på Ordförrådet!

IMG_0178-0.PNG

Kommentera

