Popmusik rimmar på politik – recension

popellerDen senaste veckan har jag blivit en plåga för min omgivning. Så fort det har funnits en radio i närheten har jag knäppt på den, i hopp om att en låt jag känner till ska dyka upp så jag med en nonchalant höjning på ögonbrynet kan säga ”Jaha ja, Rolling Stones… Undra om de har dåligt samvete för Sister Morphine” eller ”Visste du att det här faktiskt är en cover av en cover?” Om tv-nyheterna visar en debatt om kärnkraftsfrågan kan jag börja nynna ”Det började som en skakning på övre däck…” för att sedan på första frågande blick från min sambo berätta om låtens betydelse för folkomröstningen om kärnkraftens vara eller icke vara 1980. Jag har blivit en beräknande besserwisser och det är Anna Charlotta Gunnarssons fel.

Popmusik rimmar på politik är precis som titeln antyder, en bok om hur musik på många sätt är närbesläktad med politik. Låtar, artister och fenomen lyfts fram och placeras skickligt in i det för stunden rådande politiska klimatet och får på så sätt en mer förståelig innebörd och ett större djup. Allt detta utan att det på något sätt känns tillkrånglat eller sökt och med många personliga referenser och tidsmarkörer. Boken är trots sin breda faktabas väldigt enkel att ta till sig och har man dessutom ett visst musikintresse eller bara råkar ha växt upp under ett viss årtionde så hjälper det till i läsningen. En annan upplevelsehöjare är att alla låtar som diskuteras finns samlade i en spellista på Spotify så att man kan lyssna på den aktuella låten.
Boken är fylld av personfakta och bakom-kulisserna-historier men blir aldrig för den delen smaskig eller spekulerande. Kärleken till ämnet och till musiken är alltför stark och det enda som hindrar läsningen är de ständiga avbrotten för att lyssna på den låt som det handlar om. Ämnet för boken är stort och beröringspunkterna mellan musiken och politiken nästan oöverskådliga. Via ämnen som bostadspolitik, rasism, sexualitet och konsumtionshets ges inblickar och överblickar som kan hjälp läsaren förstå varför vissa saker som var så självklara då känns så verklighetsfrånvända nu.
Popmusik rimmar på politik är i år nominerad till Augustpriset i klassen Årets svenska faktabok och det är lätt att förstå varför. Den är personlig, initierad, ställer frågor och har ett helt eget soundtrack. Det är ganska bra jobbat för att vara en bok.