Vad läser du just nu Hans Gunnarsson?

Hansgunnarsson

Foto: Martin Stenmark

Hans Gunnarsson är en av mina litterära idoler. Hans novellsamlingar Bakom glas och Februari gjorde så starkt intryck på mig att jag länge använde dem som måttstock till allt jag läste. Nu, många år senare har Hans Gunnarsson både novellsamlingar, romaner och filmmanus på sitt CV och hans senaste roman All inclusive tar med läsaren till en plats där inget egentligen är på riktigt. Eller är det kanske just precis det det är?…

På bokmässan i september fick jag chansen att träffa Hans och passade på att fråga:

Vad läser du just nu?

KantslagJag har just läst ut Hassan Blasims novellsamling ”Irakisk Kristus” och vandrat vidare i danska Dorthe Nors novellvärld i ”Kantslag”.

Vad var din första stora läsupplevelse?

Jag tror jag måste vidga svaret en smula till läsupplevelser. En författare som påverkade mig tidigt var Per Gunnar Evander samtidigt som en av mina första stora läsupplevelser var Dostojovskijs ”Brott och straff”. Klas Östergrens ”Gentlemen” bör nog också få komma med i sammanhanget.

AllinFinns det någon eller några genrer du fördrar, medvetet eller ej?

För mig har det blivit noveller och romaner, vilket i sin tur har sitt upphov i den läsning som föregick mitt skrivande. Jag har också skrivit en hel del filmmanus. Kanske borde jag ge mig på dramatiken också. Vem vet?

2666

 

Finns det någon bok du önskar du hade kvar att läsa, som du skulle vilja uppleva för första gången igen?

Svår fråga. Camus ”Främlingen”, kanske. Eller Raymond Carvers författarskap. Eller varför inte Bolanos ”2666” ­ en enastående rik, exakt och omtumlande roman.

Finns det någon författare som du anser förtjänar att lyftas fram, som inte har fått tillräckligt med uppmärksamhet och som borde läsas av fler?

Åke Smedberg.

Stort tack Hans Gunnarsson!

 

Kommentera

