Njutbar rädsla – Nattsidan av Joyce Carol Oates

Jag visste inte att Oates skrev noveller. Men nu vet jag. Och den var bra. Väldigt bra.
Sög in, höll fast och skakade om. Fick mig att tvivla, omvärdera och bli rädd. Så som en riktigt bra och välskriven novell kan vara.
Nattsidan skrevs redan 1976 men har inte översatts förrän Novellix nu ger ut den. Det var författaren Johan Theorin, som länge haft novellen som sin personliga favorit, som översatte och såg till att den nu blir läst. Det är jag glad för.

Novellen utspelar sig 1887 i Massachusetts och är i dagboksform. Resten får ni upptäcka/uppleva själva.

(Recensionsexemplar från Novellix)

Läs mer om novellen hos Novellix.se

Bokia, Adlibris, Bokus

3 Responses to Njutbar rädsla – Nattsidan av Joyce Carol Oates

  1. Den står oläst i min hylla – det får jag råda bot på!

    Gilla

  2. Bokdetektiven skriver:

    Låter intressant! Så kul att noveller blivit något nytt igen 🙂

    Gilla

  3. Bokdetektiven skriver:

    Åh så roligt att noveller blivit något nytt igen! Verkar intressant 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar