Nobelprisets enda kandidat

20131006-125522.jpg

På bokmässan hade jag turen att få skaka Richard Fords hand. Efter han talat i P1:s monter tog jag mod till mig och gick fram. Vi hälsade artigt och jag sa hur mycket jag tycker om hans noveller. Han svarade: ”Då ska du läsa Alice Munroe. Hon är mycket mycket bättre!”
Ett möte jag alltid kommer att minnas men som han förmodligen redan glömt.
Med detta kommer vi in på årets nobelprisspekulationer och jag kommer fatta mig kort. (Ok, relativt kort) Jag tror och hoppas på Alice Munroe. Varje år nämns hon i diskussionerna och hamnar på diverse spelsiters topplistor men i år är det lite speciellt. I Alfred Nobels testamente står det att priset ska delas ut till ett arbete som utkommit under ”det förlupne året”. Detta har av naturliga skäl under åren luckrats upp och att man först och främst ger priset för en livsgärning snarare än för ett specifikt verk.
Men, om man då som jag, hoppas på Alice Munroe, är det ett strålande tillfälle att göra Alfred Nobel till viljes då hennes senaste novellsamling också enligt henne själv, är den sista bok hon kommer att skriva.
Så akademien, om ni frågar mig så kan ni inte ge priset till någon annan och vad vore väl bättre än att ge priset till världens bästa novellist, alla kategorier. Fråga bara Richard Ford.

1 Responses to Nobelprisets enda kandidat

  1. […] söndags skrev jag inlägget Nobelprisets enda kandidat om att akademien bara hade ett enda val i år – Alice Munroe. Därför känns det extra […]

    Gilla

Lämna en kommentar