Vad läser du just nu Jessica Schiefauer? – aktuell med den August nominerade boken Pojkarna.

Denna vecka tar vi reda på vad som ligger i August nominerade Jessica Schiefauers boktrave och undersöker om det finns något lyckat bok-till-film projekt?

Med boken Pojkarna är Jessica Schiefauer en av de sex August nominerade till Årets svenska barn- och ungdomsbok. Motiveringen lyder ”Med vass och avslöjande flickblick infiltreras Pojklandet. En idéroman som strävar efter att upplösa språkets, växandets och verklighetens gränser. Om kroppen som slagfält och manligheten som drog.” En Google-sökning avslöjar att boken är en av de som det bloggats mest om på det senaste och temat berör och engagerar.

– Jessica, Vad läser du just nu?

– Lacrimosa av EM Liffner, Female Man av Joanna Russ och Tvillingarna Thorntwaites testamente av Gareth P Jones.

– Har du läst något riktigt dåligt på det senaste?

– Nej, det kan jag inte påstå. Blev dock besviken på Charles Stross Glasshouse, som jag sett fram emot efter att ha fått tips om den. Är just nu intresserad av Sci-fi med genustematik, vilket är en av utgångspunkterna för Glasshouse. Tyvärr övergav jag den efter hälften, när det blev mer techno babble än litteratur av det hela.

– Du har sedan tidigare ett stort engagemang för ungdomslitteratur. Vad skulle du rekommendera för någon som precis öppnat dörren till denna värld?

– Det beror helt på vem läsaren är. Liksom vuxenlitteraturen spänner genren ”ungdomsböcker” över allt från underhållnings-chicklitt till komplexa berättelser med djup.  Jag kan rekommendera Sonya Hartnetts böcker, hon skriver oerhört vackert och har ofta annorlunda teman. Vill också nämna utgivningen på det relativt nya svenska förlaget XPublishing. De ger bland annat ut svenska översättningar av den amerikanske författaren David Levithan, som ofta har queertema i sina böcker. Bland de svenska författarna tycker jag mycket om Ingrid Olsson.

-Läser du fort eller långsamt? 

– Alldeles för fort! Borde försöka njuta av litteratur som om det vore en bit fin mörk choklad istället. Å andra sidan glufsar jag i mig sådan rätt kvickt också.

– En bok som faktiskt blivit riktigt bra som film?

– ”Revolutionary Road” av Richard Yates! Oerhört bra!

– Hur kändes det att bli nominerad till Augustpriset?

– Jag fick veta det en vecka innan det blev offentligt, och det var nog den bästa veckan! Då gick jag runt och hade en mysig känsla längs ryggraden hela tiden, kände mig snillrik och upphöjd liksom i hemlighet… efter presskonferensen i Stockholm 17 oktober har jag blivit mer och mer nervös. Det ska bli skönt när det är över!

– Har din vardag på något sätt förändrats sedan tillkännagivandet?

– Det har blivit en hel del intervjuer och tät kontakt med förlaget. Annars spenderar jag den mesta tiden själv under arbetsdagarna. Det kommer dock vara över ganska snart, oavsett om jag vinner priset eller ”bara” blir nominerad. Största förändringen är nog att jag känner det som min plikt att ta mitt författarskap på fullaste allvar nu. Det är en positiv känsla, men också lite pressande. Jag hoppas att det ska kunna kanaliseras i skrivandet så småningom.

– Tack Jessica för kloka ord och råd och vi håller tummarna inför den stundande prisutdelningen!

August priset delas ut den 21 November klockan 17.30 och allt om priset, de nominerade och dess historia finns på deras hemsida http://augustpriset.se/

Vill du läsa mer om Jessicas August nominerade bok Pojkarna finner ni den på Adlibris och på Bokus.

Jessicas böcker ligger på BonnierCarlsen om läs gärna mer om henne och hennes böcker på deras hemsida eller besök hennes blogg Shut up and write http://www.ordmissbruk.blogspot.com/

3 Responses to Vad läser du just nu Jessica Schiefauer? – aktuell med den August nominerade boken Pojkarna.

  1. Olle skriver:

    Vem är Richarda Yates? Richard Yates kvinnliga alter ego?

    =)

    Gilla

  2. […] Vad läser en författare?  Vad låg på Hemingways nattduksbord när han skrev Den gamle och havet eller vad hade Selma Lagerlöf i innerfickan under sina långa tågresor? Detta är något jag länge fascinerats av och för en tid sedan beslöt jag mig att själv ställa frågan till olika författare. Bland de tidigare tillfrågade finns bland annat akademiens ständige sekreterare Peter Englund och Augustprisvinnarna Tomas Bannerhed och Jessica Schiefauer. […]

    Gilla

Lämna en kommentar