Vad läser du just nu? – Tomas Bannerhed, Augustnominerad för debutromanen Korparna

Tomas Bannerhed. Fotograf Sara Mac Key

Att bli nominerad till ett Augustpris är stort. Är det dessutom författarens debutroman blir det hela sensationellt. Tomas Bannerhed har med Korparna lyckats med just detta. Mottagandet av boken har minst sagt varit varmt. ”…den bästa svenska debutroman jag läst på länge” skrev Expressen. ”En strålande roman av en redan färdig författare” tyckte Göteborgs Posten. Själv kan jag bara instämma och slår medvetet ner på takten i min läsning för att boken ska vara längre. För Korparna är ett verk som får ta tid, som kräver att man låter skogen, ängarna och åkrarna bli ett med sin puls.

Men vad läser då någon som kan skapa en sådan unik läsupplevelse? Jag har frågat Tomas Bannerhed om hans influenser, vad han för ögonblicket läser och hur hans vardag ser ut efter nomineringen.

Vad läser du just nu, Tomas Bannerhed?

– Elementarpartiklarna av Michel Houellebecq. Hans blick på samtiden är intressant. Jag tycker att han blottlägger många av den västerländska människans svagheter och svårigheter, där sexualdriften och dödsskräcken styr oss mer än vi kanske skulle önska. Houellebecq visar fram oss som de däggdjur vi är, om än med orimligt stor förmåga till självreflektion.

Jag läser också Rika flickor av Silke Scheuermann, en novellsamling om längtan, frihet och kärlekslivets irrgångar och bedräglighet. Novellformatet passar mig bra. Jag läser väldigt sällan en bok för att få veta ”hur det ska gå” utan är mer intresserad av det språkliga uttrycket, och då får jag ganska ofta mitt lystmäte i noveller och andra mer komprimerade prosatexter.

En tredje bok som jag levt med länge nu men aldrig riktigt kan släppa är En dramatikers dagbok av Lars Norén, som jag är förtjust i. I det offentliga samtalet lades alldeles för stor vikt vid det så kallade skvallret i boken. Jag läser den som en högkaratig litterär text som dessutom ger en fin inblick i en av våra stora regissörers professionella tankevärld.

Hur har din vardag förändrats sedan du blev nominerad till Augustpriset?

– Inte så mycket, förutom att jag blivit inbjuden till ännu fler författarframträdanden av olika slag. Det roligaste med nomineringen är att en bok som rymmer så lite intrig och så mycket natur nu når ännu fler läsare. Att boken når sina läsare är mycket viktigare än att jag blir uppmärksammad som person!

Finns det någon samtida författare som betytt mycket för dig?

– Tyvärr är de flesta av dem som betytt mycket för mig döda, till exempel Tarjei Vesaas, Ivar Lo-Johansson, Folke Dahlberg, Pär Lagerkvist, Harry Martinson, Hermann Hesse och Erik Rosenberg. Men visst har jag också läst både samtida och yngre författare som jag gillat och tagit intryck av på olika sätt, däribland Christer Persson, Kjell Askildsen, Hanne Ørstavik, Mirja Unge, Peter Törnqvist, Lotta Lotass och Gertrud Hellbrand. Drakdödaren av Christer Persson (hans debut från 1969) borde ges ut på nytt!

Finns det någon bok som haft särskild betydelse för dig under din uppväxt?

– Som barn läste jag mest serietidningar och ”Alfred Hitchcock och Tre deckare”. I tonåren var jag långa perioder för nervös för att kunna koncentrera mig på läsning, men under övergången till vuxenlivet betydde Ulf Lundell och Klas Östergren mycket för min uppfattning om världen och mig själv.

Finns det någon bok du önskar du hade kvar att läsa, som du skulle vilja uppleva för första gången igen?

– Korparna av Tomas Bannerhed.

Tack Tomas Bannerhed för att du delade med dig av dina tankar och läsupplevelser.

Korparna finns att köpa på:

Bokus.se – Adlibris.comBokia.se

Recensioner av korparna: Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Göteborgs Posten, Corren, Expressen, Aftonbladet

Augustprisets hemsida

Boken är utgiven på Weyler Förlag

5 Responses to Vad läser du just nu? – Tomas Bannerhed, Augustnominerad för debutromanen Korparna

  1. Lyran skriver:

    Dags att skriva upp Michel Houellebecq på listan över författarskap jag bör utforska 🙂 Visst är Korparna helt enastående!

    Gilla

  2. ordforradet skriver:

    Enastående är ordet! Kommer nog att införskaffa Rika flickor också då noveller är det bästa jag vet.

    Gilla

  3. Anna skriver:

    Jag tyckte också mycket om Korparna och håller tummarna inför utdelningen på måndag. Rika flickor låter som en novellsamling för mig också, det var kul att du fick dig en pratsund med Tomas och fint att du delade med dig här. Tack.

    Gilla

  4. […] finns bland annat akademiens ständige sekreterare Peter Englund och Augustprisvinnarna Tomas Bannerhed och Jessica […]

    Gilla

Lämna en kommentar